Ett gyllene brev, en gyllene förhoppning – så får du jobbet!

Annelie Berntsson
Av Annelie Berntsson
Publicerat 10 april, 2012

Är du trött på att ingen lägger märke till din ansökan? I den här artikeln berättar jag om en vän till mig, som med hjälp av lite kreativitet tog sig till nytt jobb.

 

Mål

Min vän hade jobbat länge i samma bransch och hade till slut ledsnat på det. Hon var sugen på att göra något annat men hade inte någon direkt utbildning med sig i bagaget. Efter att ha funderat på vad hon verkligen tyckte var intressant och vad hon var bra på bestämde hon sig för en bransch hon ville jobba i. Tillsammans med en väninna diskuterade hon olika möjligheter, hon beslutade sig för att fokusera på ett specifikt företag där hon helst ville jobba. Min vän stack ut hakan och satte upp ett kaxigt mål som hon uttalade högt för väninnan, ”där ska jag jobba inom sex månader”.

 

Strategier

Med målet i bagaget grubblade hon över strategier för att ta sig dit. Hon misstänkte att företaget fick många ansökningar, varvid det var viktigt att skilja sig från mängden. Min vän läste på ordentligt om företaget och hur de uttryckte sig i olika forum. Sedan konkretiserade hon sina tankar i en plan, att skicka två i ögonfallande brev som ansökan.

 

Genomförande

Breven skulle se så intressanta och lyxiga ut att mottagaren ville öppna dem på en gång, hon eftersträvade att få dem att likna en lyxig inbjudan. Hon införskaffade två guld kuvert – på det ena kuvertet skrev hon ”om du har humor” och på det andra kuvertet skrev hon ”om du inte har humor”. I de senare kuvertet stoppade hon ner ett strikt vanligt CV och personligt brev. I det första kuvertet skrev hon med lättsam humor där hon bjöd på sig själv. Hon tejpade igen kuvertet, knöt ett sidenband runt dem så att de satt samman och fäste med sigill. Hon lade dem på lådan och väntade.

 

Utfall

Två dagar senare ringde de henne och bad henne komma dit på ett möte. Breven hade väckt företagets nyfikenhet så mycket att de genast ville träffa min vän. Den här idén ledde till att hon fick jobb på företaget, där hon klättrade på karriärs stegen. I slut ändan hade hon nått upp till det mål som hon satt tillsammans med sin väninna.

 

Nu är det din tur att plocka fram din kreativa sida, jo – alla har en

Sätt först ett mål. Om man inte vet vart man ska – hur vet man då vägen dit eller när man är framme? Tänk dig en taxiresa utan mål, det skulle bli ganska dyrt. Använd gärna en vän som sparringpartner precis som min vän gjorde. Det är aldrig fel att uttala målen högt, det sätter större press och blir mer allvar. Du har någon att rapportera till och någon som kan stödja dig på vägen.

 

Fundera sen på vad dina strategier eller vad din plan är. Hur ska du kunna uppnå ditt mål? Hur sticker du ut från mängden? Min vän skrev två kreativa ansökningar som liknade inbjudningar. Vad kan du göra för att vara kreativ? Såhär i påskens tid, kanske ett försenat påskägg till företaget kan vara intressant – jag gissar att du blir mycket populär bland medarbetarna på företaget redan innan de träffat dig.

 

När man satt ett mål och gjort en plan är det dags för genomförandet. Vad är din väg, ditt sätt att ansöka? Idag sker de flesta ansökningar genom internet – de facto en del företag tar inte ens emot andra ansökningsformer. Men vad är det för fel på att till exempel skicka ett påskägg och sedan skriva en ansökan och inleda med ”har ni fått mitt påskägg?”. Saker som får dig att sticka ut från mängden – ökar dina chanser. Det visar på kreativitet, eftertanke och engagemang. Du har verkligen ansträngt dig för att företaget intresserar dig. Gör din ansökan utifrån vad som passar dig och vad som passar företaget, det är inte alltid ett påskägg fyllt med godis uppskattas. Kreativa ansökningar måste situationsanpassas.

 

Nu kanske det inte alltid är så enkelt som det var för min vän, när företaget kontaktade henne ett par dagar senare. Ibland tar det tid, ibland får man följa upp. Hör du inget, ring gärna till företaget och undersök hur det går för dig – är din ansökan genuin och annorlunda har de knappast glömt bort dig.

 

Skriv gärna och berätta hur det går för dig! Jag vill gärna höra fler framgångssagor om kreativa metoder som gjort susen, Lycka till!

 

 

Relaterade inlägg

  • Inga relaterade inlägg

Om artikelförfattaren

Annelie Berntsson – Jag har en bakgrund med flera år i bemannings- och rekryteringsbranschen. Under mina år har jag bland annat arbetat med att hjälpa människor till nytt jobb, genom rekrytering och personlig coaching. Nu mer arbetar jag som HR koordinator på ett internationellt bolag, där jag bland annat arbetar med rekrytering.

Hit vänder du dig för att få ut mer av Annelie

Lämna gärna en kommentar

Dela med dig av tankar, känslor, erfarenheter, tips eller ytterligare information relaterat till vad du just har läst