Du = ett varumärke

Frida Lindblom
Av Frida Lindblom
Publicerat 13 april, 2012

Vad skulle du säga om jag sa att du kan styra vad andra människor tycker och tänker om dig?

 

Jag pratar inte om avancerad manipulering utan helt vanlig marknadsföring…marknadsföring av dig som varumärke på arbetsmarknaden.


Företeelsen “personligt varumärke” är relativt nytt och som vanligt så ligger amerikanarna långt före oss i norden. Böcker som The brand called you eller Me 2.0 är många av de böcker som har influerat ämnet. Vad är då det personliga varumärket enligt dessa amerikanska gurus? Kort sagt så kan man sammanfatta det så här: “ditt personliga varumärke är vad andra säger om dig när du inte är där”.

 

Ett första steg till större framgångar i jobbsökandet är att inse att alla du möter både i vardagen och på jobbet är potentiella uppdragsgivare. När man pratar om personliga varumärken så är det just dessa möten som man menar, för om man är förberedd och har en bra uppfattning av vad man vill och hur man kan bidra så kan dessa möten bli riktiga dörröppnare!

 

Men ärligt talat, har vi inte tillräckligt att tänka på i arbetssökandet? Jag vill mena att det är just det personliga varumärket som kommer vara en av de mer tidssparande aspekterna av jobbsökandet. För oavsett hur vi ser på detta med arbetssökande så är det ett faktum att vi alla är  karriärentreprenörer och som alla andra företagare så har vi ett varumärke.  Att aktivt jobba med sitt personliga varumärke gör det lättare för dig att göra medvetna val i karriären. Det blir också lättare för dig att visa på en röd tråd i din karriär i samtal med rekryterare.

 

Här följer 4 steg för hur du kan fortsätta eller påbörja arbetet med ditt varumärke:

 

  1. Definiera
    Vad har du får mål och vad är det egentligen som driver dig? Första steget i att definiera ditt personliga varumärke är att definiera vad du har ”fyllt” det med idag. Använd även gärna dina värderingar som en kompass när du sätter ditt varumärke, vad står du för?  Ytterligare ett sätt att hitta en definition av ditt varumärke är att du vänder dig till ditt nätverk, vad är du känd för? Kort sammanfattat: Vad är din wow-faktor?
  2. Utveckla
    Definiera din målgrupp! Hur ställer sig din kompetens och ditt personliga varumärke sig i förhållande till behovet i din målgrupp? Vad vill du förknippas med, varför är du en nyckelperson?Skriv ner tre nyckelord som du tycker sammanfattar det upplevda värdet du kan bidra med.
  3. Kommunicera
    Låt ditt personliga varumärke prägla ditt CV och personliga brev, använd det i intervjuer och på nätverksträffar. Men låt det inte stanna där, tänk på att många arbetsgivare numer googlar ditt namn vilket i sin tur gör att du bör fundera på hur du framställer dig i sociala medier.
  4. Utvärdera
    Kom ihåg att ditt personliga varumärke inte är statiskt. Var kritisk och utvärdera det regelbundet för att stämma av att du känner att det representerar dig på ett bra sätt. Hela poängen med det personliga varumärket är ju att det ska underlätta för dig i möten med potentiella uppdragsgivare.

Gå ut och ta tag i era varumärken och bli framgångsrika karriärentreprenörer!!!

Relaterade inlägg

  • Inga relaterade inlägg

Om artikelförfattaren

Frida Lindblom – HR-specialist och CV-kännare
Har de senaste fem åren jobbat med att på olika sätt ge människor nya jobb och utmaningar.

“Frida är en mycket inspirerande människa med fantastiska idéer och lösningar. Frida har även varit en stor hjälp när jag sökt jobb genom att ge mycket bra och användbara tips och råd som fungerat!”
Jenny Runing, Stockholm

Hit vänder du dig för att få ut mer av Frida

Lämna gärna en kommentar

Dela med dig av tankar, känslor, erfarenheter, tips eller ytterligare information relaterat till vad du just har läst