trender på rekryteringsmarknaden – så gör du för att väcka rekryterarens intresse

Frida Lindblom
Av Frida Lindblom
Publicerat 8 januari, 2012

Inför årsskiftet försöker jag alltid ägna lite tid åt omvärldsbevakning inom HR och en artikel som fångade mitt intresse var en trendspaning gällande rekrytering som Pia- Maria Thorén på HR-bloggen presenterade.
En av spaningarna handlade om att det är en obalans på rekryteringsmarknaden. Thorén skriver att ”… det finns arbetslösa samtidigt som företagen jobbar hårdare än nånsin för att hitta rätt kompetens. Obalansen drivs av att de arbetssökande inte fyller kraven eftersom jobben blir mer och mer specialiserade och den kompetens som företagen behöver inte går att hitta eller är väldigt sällsynt.”

 

Varför är det då så? Min gissning är att allt för många jobbsökare förlitar sig på att rekryteraren ska hinna ägna en halvtimme åt att verkligen analysera och läsa mellan raderna i ansökningarna. Så ska det naturligtvis vara, i de bästa av världar,  men det är inte alltid fallet.När en rekryterare får ett uppdrag tilldelat sig så behöver företaget egentligen att positionen var tillsatt ”igår”.

 

Som jobbsökare får du aldrig glömma att rekryteraren inte har en plikt att läsa din ansökan, du måste ge dem en anledning att göra det.  För att komma över den här puckeln tänkte jag ge er lite tips på hur man måste tänka för att fånga rekryterarens intresse snabbt.

 

  1. Fundera på vad de är med det här företaget som du tycker är intressant. På dagens arbetsmarknad så räcker det inte med att tycka att tjänsten verkar intressant, du måste vara intresserad av företaget och dess affärer med.  Som rekryterare är det en ynnest att få tag i en kandidat som har en god förståelse för vad bolaget sysslar med, det blir en indikation på att kandidaten oftast har lättare att förstå sin roll på bolaget. I vissa rekryteringar som jag har jobbat med där bolaget inte velat ha med sitt namn i annonsen har jag ändå haft kandidater som ansträngt sig att ta reda på vilket bolag det handlar om för att få till en bättre ansökan.
  2. Försök att läsa på lite om företaget så att du inte bara går på den informationen som du kan få via deras hemsida. Här är det en bra idé att kolla i media och se om företaget har varit med i artiklar nyligen och vad det stod där. Har företaget kanske gett ut någon pressrelease eller kanske rent av nominerats för eller vunnit ett pris? Kan du dessutom koppla något av denna information till den roll du söker så är det ännu bättre. Låt oss säga t.ex. att du söker en tjänst som employer branding ansvarig på företaget. Då är det en god idé att ha koll på vad de verkar ha för media strategi för att locka nya medarbetare.
  3. Lär känna branschen som företaget verkar i! Vad kan du med dina erfarenheter se att de har för utmaningar framöver och hur skulle du kunna bidra till framgång genom den roll du söker? Alla bolag strävar ständigt efter att bli bättre än sina konkurrenter, här har du chansen att marknadsföra att du vill och kan vara med och hjälpa dem med det arbetet. Information om deras utmaningar kan du hitta i t.ex. branschtidningar, bloggar eller kanske rent av i ditt egna nätverk.

Nästa gång som du sätter dig och skriver ditt personliga brev så utmana dig själv och försök att ha med ett stycke som behandlar ditt intresse för bolaget. Detta kommer inte bara hjälpa dig att väcka intresset hos rekryteraren, det kommer även vara en bra förberedelse för intervjun och den återkommande frågan ”Vad vet du om oss?”.

Lycka till!!

Relaterade inlägg

  • Inga relaterade inlägg

Om artikelförfattaren

Frida Lindblom – HR-specialist och CV-kännare
Har de senaste fem åren jobbat med att på olika sätt ge människor nya jobb och utmaningar.

“Frida är en mycket inspirerande människa med fantastiska idéer och lösningar. Frida har även varit en stor hjälp när jag sökt jobb genom att ge mycket bra och användbara tips och råd som fungerat!”
Jenny Runing, Stockholm

Hit vänder du dig för att få ut mer av Frida

Kommentarer

  1. Helene
    Publicerat 5 februari, 2013

    Arbetsmarknaden är en intressant fråga att lyfta.

    Finns det en utbredd ålderdiskriminering hos rekryterare och företag eller är det bara en myt?

    Till skillnad från våra yngre systrar (och bröder) har mitt-i-livet-kvinnan självgående barn, hon är inte föräldraledig och vabbar inte, hon har möjlighet att åka på tjänsteresor och att jobba över utan minutiös planering. Hon är en nyfiken och engagerad medarbetare. Hon vet vem hon är och vad hon vill. Dessutom har mitt-i-livet-kvinnan en bred livserfarenhet, social kompetens och inte sällan ett betydande kontaktnät. Flera av oss skaffar nya kunskaper, byter yrkesinriktning och karriärer. Vi vill både bidra och påverka.
    Använd oss!

Lämna gärna en kommentar

Dela med dig av tankar, känslor, erfarenheter, tips eller ytterligare information relaterat till vad du just har läst

 

Få rätt jobb ― snabbare!

Varsågod, denna är din!
trender på rekryteringsmarknaden – så gör du för att väcka rekryterarens intresse

FYLL I DIN E-POSTADRESS NEDAN så får du inte enbart denna gratisversion av eboken "Nytt Jobb". Du får också en snabbkurs på mejl i konsten att få jobb snabbare. Ur innehållet:

  • De förödande misstagen som 90 procent gör i jobbsökandet (men inte DU... länge till).
  • De 9 principerna för att få jobb snabbare
  • Hur du maxar dina chanser att bli utvald av rekryterarna, oavsett vilka meriter du har
Kristian

Starta direkt! Pdf:en får du direkt. Första avsnittet i mejlkursen kommer i morgon.

Vad beskriver bäst din situation?

Mejla mig pdf:en
gratis nu direkt
PS. Du är med i snabbkursen så länge som du själv önskar. Vill du hoppa av klickar du på en länk som finns i varje nytt kursavsnitt. Kursledare är Kristian Borglund (bilden), initiativtagare till NyttJobb-metoder.se och frilansande karriärredaktör på tidningen Metro
Vill du synas här?

Vi erbjuder plats för annonser i dessa annonsformat:

120 x 90 pixlar
120 x 60 pixlar
120 x 240 pixlar

Skicka ett mejl så får du mer information!

annons @ nyttjobb-metoder.se