Tappa inte bort dig själv i viljan att passa in på platsannonsen

Publicerat 16 december, 2013

Vi får ofta höra hur viktigt det är att anpassa sin ansökan för varje jobb man söker. En metod är att matcha egenskaperna man beskriver i sitt personliga brev, med de som arbetsgivaren nämner i platsannonsen. Till exempel att man är ansvarsfull, strategisk och kreativ. En annan effektiv metod är att läsa på om företaget för att kunna visa i sin ansökan att man tar jobbet på allvar och att man vet vad söker sig till.

 

Båda metoderna är bra och och viktiga. För att söka jobb på ett sätt så måste man ansökan utgå från vad arbetsgivaren behöver. Ett personligt brev handlar därför inte i första hand om att beskriva sig själv. Vill du öka dina chanser att komma på intervju, så utgår från företagets perspektiv och framhäver det som är viktigast för dem.

 

Men (för det finns ett stort men) det är också viktigt att inte tappa bort sig själv i viljan att passa in för varje jobb man söker. Om du följer platsannonsen för slaviskt eller anstränger dig för mycket för att vara det du tror att företaget vill att du ska vara, så lyser det väldigt snabbt igenom i din ansökan och det blir dessutom svårt att ge samma bild om du skulle komma på intervju.

 

 

Tänk ”vi” – inte ”jag” eller ”dem”

 

Nyckeln till en effektiv jobbansökan är att tänka både på dig själv och på arbetsgivaren. Det du ska lyfta fram i din ansökan är de saker ni har gemensamt. För att göra det behöver du både läsa på om arbetsgivaren och blicka inåt dig själv. Vad är viktigt för det här företaget? Vad är viktigt för mig? Tänk “vi”.

 

Att rekrytera och att söka jobb är egentligen två sidor av samma mynt. Det handlar om matchning. Du ska passa arbetsgivaren och arbetsgivaren ska passa dig. Det är ett ge och ta: Jag förstår dig, du förstår mig. Jag lär mig om dig, du lär dig om mig. Du tycker så här, jag tycker så här. Och om de här sakerna tycker vi samma – men inte om de där.

 

Två exempel där man anpassat sig utan att förlora sig själv

 

Här är två exempel på formuleringar visar tydligt att man anpassat sig till just det jobb man söker och samtidigt utgått från sig själv.

 

”Ni som jobbar på Företaget AB har ju olika kompetenser och är med i olika delar av den här omfattande processen. Det är viktigt att alla drar åt samma håll för att slutresultatet ska bli bra och det är också helhetsperspektivet som jag är mycket intresserad av och bra på.”

 

Personen har tagit fasta på något han känner till om företaget eller branschen: att det krävs många olika kompetenser. Han är duktig på helhetsperspektiv så trots att det inte står i annonsen lyfter han upp det i sin ansökan. Han lyckas på så sätt lyfta fram något som är viktigt för arbetsgivaren, samtidigt som han gör det från sitt eget perspektiv.

 

”När jag kommer till mitt jobb om ett eller fem år så möts jag av nöjda gäster som tänker och känner att Företaget AB är företaget som levererar oöverträffad kundservice.”

 

Här har personen tagit fasta på en viktig sak som hon och företaget har gemensamt: viljan att ha nöjda gäster. Det här följs också upp längre ner i brevet med exempel och djupare beskrivningar. Trots att platsannonsen nämner flera andra önskvärda egenskaper, har personen inte tagit med det utan väljer istället att lägga fokus på det hon tydligast har gemensamt med företaget. Det känns ärligt, genuint och väcker intresse.

 

Prova med nästa jobb du söker

 

Genom att tänka ”vi” blir ditt jobbsökande smartare och effektivare. Din ansökan blir tagen på större allvar och du kan skapa ett intresse hos arbetsgivaren att vilja träffa dig för att prata mer.

 

Nästa gång du söker ett jobb kan du prova att ringa in ett enda ord i platsannonsen eller på företagets webbplats, som du tycker är allra viktigast eller stämmer allra bäst in på dig. Fokusera på det ordet, hitta synonymer, beskriv på ditt eget sätt, ta exempel från din verklighet. Först när du skrivit ditt brev med den utgångspunkten tar du ytterligare en titt på annonsen och gör kompletteringar om du tycker det behövs. Chansen är stor att du genom att beskriva det där allra viktigaste, redan har berört även andra aspekter.

 

Relaterade inlägg

Om artikelförfattaren

Erik Fors-Andrée – Erik är entreprenör och affärsstrateg som bland annat driver cruited.com, det nya sättet att förbättra sin jobbansökan på webben.

Sagt om Cruited: "Vilken återkoppling! Det är helt klart den mest konstruktiva och givande feed-back jag fått! Jag tar till mig allt och ska ge mig själv en dag att fila på det personliga brevet innan jag skickar tillbaka det igen!"
Jennie

Hit vänder du dig för att få ut mer av Erik
Cruited.com - Webbaserat verktyg för dig som vill älska ditt jobb
VD-blogg - Eriks blogg med reflektioner om ledarskap, personlig utveckling och entreprenörskap.

Kommentarer

  1. Publicerat 25 augusti, 2015

    Viljan är det allra viktigaste när man söker arbete. Har företaget ett val så väljer man alltid den som utstrålar vilja men som kanske inte kan jämfört med en person som kan allt men som inte riktigt vill – en som vill kan man alltid lära upp.
    Bra tips att tänka i vi-form det kan hjälpa en att tänka rätt när man skriver personliga brev!

Lämna gärna en kommentar

Dela med dig av tankar, känslor, erfarenheter, tips eller ytterligare information relaterat till vad du just har läst

 

Få rätt jobb ― snabbare!

Varsågod, denna är din!
Tappa inte bort dig själv i viljan att passa in på platsannonsen

FYLL I DIN E-POSTADRESS NEDAN så får du inte enbart denna gratisversion av eboken "Nytt Jobb". Du får också en snabbkurs på mejl i konsten att få jobb snabbare. Ur innehållet:

  • De förödande misstagen som 90 procent gör i jobbsökandet (men inte DU... länge till).
  • De 9 principerna för att få jobb snabbare
  • Hur du maxar dina chanser att bli utvald av rekryterarna, oavsett vilka meriter du har
Kristian

Starta direkt! Pdf:en får du direkt. Första avsnittet i mejlkursen kommer i morgon.

Vad beskriver bäst din situation?

Mejla mig pdf:en
gratis nu direkt
PS. Du är med i snabbkursen så länge som du själv önskar. Vill du hoppa av klickar du på en länk som finns i varje nytt kursavsnitt. Kursledare är Kristian Borglund (bilden), initiativtagare till NyttJobb-metoder.se och frilansande karriärredaktör på tidningen Metro
Vill du synas här?

Vi erbjuder plats för annonser i dessa annonsformat:

120 x 90 pixlar
120 x 60 pixlar
120 x 240 pixlar

Skicka ett mejl så får du mer information!

annons @ nyttjobb-metoder.se