Sju fallgropar för arbetssökande

Ylva Ekdahl
Publicerat 28 januari, 2012

Det finns farliga fallgropar som det är lätt att ramla ner i när man är arbetslös. När jag coachat arbetslösa och även när jag själv varit mellan jobb har jag noterat vissa beteenden som återkommit. Saker som kan kännas viktiga för stunden, men som kan vara förrädiska om du inte har kontroll på dem. Här kommer en lista på olika fallgropar. Ser du att du halkat in något av de här beteendena är det dags att ta kommandot och ägna dig åt ditt jobb – att söka jobb!

 

Att vara jobbsökande är som att jobba som en egen företagare, du måste själv lägga upp din struktur för dagen, göra planer och genomföra saker enligt deadline. Det finns inte någon chef som frågar efter vad du gör eller någon stöttande struktur i vardagen. Alltså måste du själv ta dig i kragen och klättra upp om du ramlat ner i en fallgrop!

Fallgropar

 

Jag gör det imorgon-syndromet

Eftersom du inte har någon som

frågar efter resultat kan du ju lika

gärna göra det imorgon. Till slut gör du inget idag, utan allt ska göras imorgon. Det skapar stress, eftersom på sikt växer sig pappershögen på köksbordet med olika saker du borde göra till ett jätteberg.

 

Sova-ut-metoden

Att bli arbetslös innebär ofta att något hänt på jobbet: en uppsägning, ett projekt som tagit slut eller liknande. Och efter det kan man bli mentalt trött och hamna i en energisvacka. Du är trött och har gjort dig förtjänt av sovmorgnar. Det är lätt att missa att sovmorgon ofta för med sig senare och senare kvällar. Långsamt vänder du på dygnet. Något som inte fungerar något vidare eftersom större delen av övriga världen jobbar på dagtid. Pinsamt om du blir uppringd från ett ställe där du sökt jobb – och du ligger och sover. Det gör verkligen inget bra intryck.

 

Jag-ska-bara-sjukan

Alla som studerat vet att ens hem aldrig är så snyggt som under pluggperioder. Det är ett sätt att skjuta på det man vet att man egentligen måste göra. ”Jag ska bara diska – sen ska jag sätta mig med ansökningshandlingarna…”

 

Det är helt okey att ta tag i sitt hem när det finns lite extra tid, men se upp så det inte tar över. Du ska ha en bra miljö omkring dig när hemmet är din arbetsplats, men det är lätt att undan för undan höja ambitionsnivån om snyggt och städat hem. Håll ambitionsnivån på rätt nivå och prioritera på rätt sätt. Gör tvärt om – du får diska efter att du skrivit ansökningshandlingarna…

 

Det-är-ingen-idé-depressionen

Det här är farligt och kan inträffa när du varit arbetslös en längre period och inte fått några resultat på dina ansträngningar. Det här är ett förhållningssätt som inte hjälper dig. Det kan kännas som om det inte är någon idé att fortsätta anstränga dig, men det är inte sant. Första steget i att lyckas är att tro på sig själv. Hur ska du kunna övertyga en arbetsgivare att du är värd att anställa om detta är din utgångspunkt? Vänd på tanken och säg till dig själv: ”Jag fortsätter söka till jag lyckas!”

 

Hamnar du för långt ner i ingen-idé tänket kan du ha gått in i depression och då ska du ta hjälp! Omgående! Kontakta din vårdcentral.

 

Jag gör som jag vill-strategin

Om man haft ett inrutat jobb med många rutiner är det fantastiskt skönt att plötsligt få bestämma själv. Strunta i att planera och bara låta livet hända. Fantastiskt trevligt, men det ger inte så mycket resultat. Ha en grundstruktur för din dag, när du ska kolla jobb, äta lunch, gå ut osv. Vill du trots allt känna frihet – planera in en tidsmässigt begränsad ”jag-gör-som-jag-vill-tid”.

 

Köksbordsjakten

Det finns en fara med att ”jobba från köksbordet” – du går inte hem från jobbet. Du letar på datorn, i tidningar etc efter nya jobb, läser CV:t en gång till, funderar på vad du vill med ditt liv. Du har inte tid med något annat, måste ju vara med hela tiden. Du kan ju missa ett superbra jobb och du måste ju vara tillgänglig 24 timmar om dygnet.

 

Dumheter! Du behöver också pauser, gå ut i friska luften, få påfyllning av energin. Det är en förutsättning för att du ska prestera bra. Sikta på kvalitet i jobbsökandet, ta pauser, gå ut och kom igen sedan.

 

Alla-andra-alibit

Kallas också jämförelsesjukan. Alla andra har jobb, alla andra har råd att åka bort, alla andra trivs med livet… Tankar som det är lätt att börja snurra runt i. Dessa tankar är inte sanna – men du upplever dem som sanna. För du jämför dig med dem som du har omkring dig och tillåter dem att uppfylla din tankevärld.  Det kan vara så att dina närmsta kompisar har det så, men de utgör inte hela världen. Acceptera den situation du är i och agera utifrån det. Alla-andra-tankar gör dig handlingsförlamad och hjälper inte dig. Tänk istället positiva jag-tankar: ”Jag lyckas och får jobb!”

 

Ta kommandot och bli din egen chef!

 

Vet du att du kan ha en tendens att falla in i någon av dessa fällor är det dags att ta kommandot. Bli din egen chef och låt dig inte bli ett offer för situationen.

 

  • Lägg upp en struktur för dina dagar
  • Tillåt dig att göra roliga saker och fylla på energin
  • Bestäm vad du ska göra och även vad du inte ska göra
  • Sätt upp mätbara mål för dig själv
  • Tänk tankar som hjälper dig
  • Ta hjälp när det behövs

 

Dags att klättra upp – tips om verktyg

 

Det kan vara lite klurigt att få ordning på sig själv när man hamnat i en fallgrop. Här på bloggen finns många tips och verktyg som du kan använda dig av. Nu är det dags att klättra upp!

 

 

Jag gör det imorgon-syndromet: Du kan få inspiration till hur du ska strukturera din vecka i blogginläggen Checklistan för att ha koll på ditt jobbsökande och Jobbsökarschemat

 

Sova-ut-metoden: En struktur för vad du behöver göra hittar du i blogginläggen 5 likheter mellan nytt jobbsök och dejting och Checklistan för att ha koll på ditt jobbsökande

 

Jag-ska-bara-sjukan: Försök med metoden i blogginlägget 30-minutersmetoden för strukturerat jobbsökande

 

Det-är-ingen-idé-depressionen: För mer inspiration och tekniker läs blogginläggen  Men det går ju inte att få jobb, Är du taskig mot dig själv och Ta ett nej som Harry Potter

 

Jag gör som jag vill-strategin: Boka in jag-gör-som-jag-vill-tid i ditt jobbsökarschema. Använd t ex metoden i Checklistan för att ha koll – men glöm inte att även notera egen tid och planera in den.

 

Köksbordsjakten: Mer tips kan du hitta i blogginläggen Förvirrad och handlingsförlamad och Behåll hög energi när du söker jobb

 

Alla-andra-alibit: Mer inspiration kan du få i blogginläggen Så kan hjältar hjälpa dig till ökad självkänsla och Visa att du är redo för nytt jobb

 

 

Relaterade inlägg

Om artikelförfattaren

Ylva Ekdahl – Jobb- och karriärcoach. Har tidigare arbetat som personalhandläggare och rekryterare, samt som projektledare inom arbetslöshetsprojekt.

"Ylva hjälpte mig att inse att jag gör mer än vad jag tror. Jag har en tendens att inte se mina framgångar. Att få bolla med någon som såg mig med mer objektiva ögon, som gav mig feed-back och uppmuntrade mig var väldigt bra!"
Eva-Lena

Hit vänder du dig för att få ut mer av Ylva
yeh yeh coach & konsult - Ylva Ekdahl - din karriärcoach
Telefon: 08-410 400 69

Kommentarer

  1. Publicerat 28 januari, 2012

    Ja Ylva, det var en fantastisk beskrivning. Yes! Du har hittat mycket av kärnan. Bra. Skriv gärna ett mail. Vi kanske kan ha någon form av utbyte? Fin hemsida.

  2. Arbetssökande
    Publicerat 6 juni, 2012

    Visst känner man igen sig i flera av de här ”fällorna” men tyvärr är det inte bara att läsa manualer och tips för att ta sig ur dem.

    Ens arbetssökarsituation och framgången där beror så oerhört mycket på ens livssituation i övrigt, om man har någon som peppar en, om man har ett bra socialt nätverk och hur man trivs överhuvudtaget.

    Det i sig är inget man bara ”fixar” för att man råkar behöva sådant stöd under den tid man är arbetslös.

    Det som knappt fokuseras alls här på sajten är AF:s roll och hur den påverkar den arbetssökandes vardag. De flesta är beroende av AF för sin ekonomis skull och därmed är man också tvungen att följa de direktiv man får därifrån.

    Att sättas i åtgärder som inte är individanpassade, att som utbildad hamna på CV-kurser, datakurser och åtgärder riktade mot icke-utbildade och arbetshandikappade sänker en direkt.

    Att delta i såna åtgärder får en att känna sig än mer utanför och värdelös men ändå vara tvungen att delta varje dag är knappast något man bara skakar av sig och sedan går hem och söker jobb.

    Det är ingen dålig ursäkt för att inte söka jobb, det är ett faktum och även ett dokumenterat sådant.

    Förutom åtgärder av de slag jag beskrev finns inget eller bristfälligt stöd, jag och många med mig har ingen att diskutera sitt arbetssökande och sin situation med på ett konstruktivt och proaktivt sätt. Man sitter själv hemma, vissa kanske helt ensamma och det är ingen som klarar av en sådan situation i längden.

    Men det kanske är så att man får acceptera att det istället blir sjukvården man får vända sig till för att åtminstone ha någon att prata med och få förklara sin situation för som kan möta en som en vuxen och medveten person.

    Kanske borde forumet även ge utrymme för reflektioner kring AF:s roll. Jobbcoaching är ju starkt kritiserat och många rapporter har ju visat att det inte leder till minskad arbetslöshet. Att kunna söka jobb på ett effektivt sätt är tyvärr mer än att läsa tips och ha ett bra CV och personligt brev.

  3. P
    Publicerat 12 november, 2012

    Bra skrivet ”Arbetssökande”. Kan bara hålla med på alla punkter. Jag undrar verkligen över AF:s roll, jag har varit arbetslös i snart tre månader har aldrig träffat eller ens pratat på telefon med min handläggare på AF, haft bara kontakt via mejl. det enda hon har bidragit med är att hon skickar mej jobb eller rättare sagt beordar mig att söka jobben hon skickar mej annars blir jag av med min ersättning från a-kassan. Hon är som en slags polis för A-kassan, upplever jag det som. Det klart jag söker jobb, jag gör det hela tiden..herregud! Tycker jag borde fått träffat henne personligen direkt när jag blev arbetslös för att just få ventilera mina planer o funderingar hur jag ska komma vidare..

Lämna gärna en kommentar

Dela med dig av tankar, känslor, erfarenheter, tips eller ytterligare information relaterat till vad du just har läst

 

Få rätt jobb ― snabbare!

Varsågod, denna är din!
Sju fallgropar för arbetssökande

FYLL I DIN E-POSTADRESS NEDAN så får du inte enbart denna gratisversion av eboken "Nytt Jobb". Du får också en snabbkurs på mejl i konsten att få jobb snabbare. Ur innehållet:

  • De förödande misstagen som 90 procent gör i jobbsökandet (men inte DU... länge till).
  • De 9 principerna för att få jobb snabbare
  • Hur du maxar dina chanser att bli utvald av rekryterarna, oavsett vilka meriter du har
Kristian

Starta direkt! Pdf:en får du direkt. Första avsnittet i mejlkursen kommer i morgon.

Vad beskriver bäst din situation?

Mejla mig pdf:en
gratis nu direkt
PS. Du är med i snabbkursen så länge som du själv önskar. Vill du hoppa av klickar du på en länk som finns i varje nytt kursavsnitt. Kursledare är Kristian Borglund (bilden), initiativtagare till NyttJobb-metoder.se och frilansande karriärredaktör på tidningen Metro
Vill du synas här?

Vi erbjuder plats för annonser i dessa annonsformat:

120 x 90 pixlar
120 x 60 pixlar
120 x 240 pixlar

Skicka ett mejl så får du mer information!

annons @ nyttjobb-metoder.se