Optimera ditt jobbsökande – så skapar du ett eget struktursystem för framgång!

Linda Billstrand Rychter
Publicerat 12 december, 2011

Min erfarenhet som rekryterare är att det är förvånansvärt få människor som faktiskt strukturerar sitt jobbsökande i jakten på nya utmaningar. Alla som varit arbetssökande vet att det nästintill är ett heltidsjobb i sig att just söka jobb. Vad de flesta tycks glömma bort när vi söker jobb är att det är ett arbete som faktiskt kräver någon typ av strukturerat arbetssätt för att nå framgång – som vilket arbete som helst.

 

Att planlöst söka jobb utan en uttalad strategi eller målbild tenderar att bli både tidskrävande, psykiskt påfrestande och stressigt eftersom du då inte själv har kontroll och kan påverka din situation fullt ut. Du har därför mycket att vinna genom att skapa ett eget struktursystem –både vad gäller effektivitet, energi och framförallt ditt resultat.

Här får du nycklarna till en framgångsrik struktur som garanterat kommer att effektivisera ditt jobbsökande och maximera dina jobbmöjligheter.

 

” Framgång är när förberedelse och möjligheter möts”

 

Bobby Unser 1934-

 

Se till att ditt eget struktursystem innehåller följande fyra delar;

 

1) Omvärldsanalys

Oavsett vilken situation du befinner dig i tjänar du rejält med tid på att göra en övergripande omvärldsanalys – hur ser det ut i din region? Vilka företag vill du helst arbeta på? Vilka företag kan vara dina övriga ”prospects”, t.ex. möjliga konkurrenter eller leverantörer i samma bransch? Ska du söka dig inom en viss bransch eller flera? Frågor som dessa skapar den viktiga grunden för ett mer effektivt jobbsökande. Lägg ”lagom” med tid på detta, det viktigaste är trots allt att du i slutändan får fram en attraktiv lista på företag som du verkligen blir sugen på att bearbeta! Självklart kan du hela tiden föra upp nya företag på din heta lista” och använda dig av företag som både söker personal just nu, men även där du vill uppvakta med din kompetens spontant.

 

2) Inmatning i Excel

När listan är klar öppnar du ett Excelark i datorn och skriver ner företagen metodiskt i alfabetisk ordning. Lista inte bara företaget i sig utan även kontaktperson, telefonnummer, mailadress och skapa ytterligare tre kolumner som du döper till ”status”, ”kommentarer” och ”utfall”.

 

3) Bearbetning

Nu är det dags att bearbeta din heta lista!  Peppa upp dig och börja lugnt och systematiskt att kontakta respektive ”prospect” – var beredd på att det kommer att ta tid och kanske inte ge resultat helt omedelbart. Du kommer säkerligen få olika besked som att tex. återkomma längre fram, få förslag på nya kontaktpersoner, bli ombedd att skicka in en ansökan, komma överens om mötestid för intervju, ”blanka nej” etc. Här kommer ditt excelark in i bilden! All information som du vaskar fram loggar du i excelarket i respektive kolumn– använd gärna olika färger för att snabbt få en överblick över vilka du kontaktat och vilken status dina ansträngningar har. Skriv kortfattat och använd din ”statuskolumn” främst till att lista nästa ”action” – t.ex. ”återkom kl. 15.00 den 15 december för att boka intervjutid” eller ”skicka in ansökan direkt – glöm inte att fokusera på min erfarenhet av X och Y”.

 

4). Levande uppdateringar

Efter hand kommer ditt ark att fyllas av olika färger och du själv kommer få stenkoll på vad du ska göra och när. Tänk på att hålla dokumentet levande – stryk inaktuella uppgifter och addera nya så riskerar du inte att något faller mellan stolarna. Du får samtidigt ett kvitto på alla dina ansträngningar som troligtvis bidrar till att du håller tempot och humöret uppe. Tillfredsställelsen av att se ditt mödosamma arbete snyggt strukturerat och känslan av att det är du som styr skutan kommer som en bonus. Tänk även på att alla kontakter du skapar i och med detta arbete troligtvis även får ett intryck av dig som en strukturerad och professionell person. Det kanske inte ger utdelning direkt men sannolikheten är stor längre fram – världen är liten och du vet aldrig vilken kontakt som väntar bakom nästa hörn. I mångt och mycket handlar det om att skapa effektivitet i ditt arbete mot målet. Din ”heta lista” blir på så vis ditt alldeles egna affärssystem och din nyckel till en ny möjlighet.

 

Ger det verkligen resultat?

Jag har lärt ut detta system till åtskilliga jobbsökare genom åren och fått mycket positiv feedback. Fördelarna är flera och många upplever just känslan av kontroll som något positivt i en annars ganska stressande och oviss situation. Jag har själv erfarenhet av min egen ”heta lista” som jag skapade för flera år sedan när jag ville flytta från Stockholm till Malmö. Istället för att planlöst söka jobb slumpvis listade jag cirka fyrtio företag inom en viss bransch och började min bearbetning. I slutändan besökte jag femton av företagen på intervju och i slutändan hade jag flera erbjudanden att ta ställning till.

 

OK, dags att börja!

Med detta i bagaget hoppas jag att du är sugen på att skrida till handling. Börja med din omvärldsanalys. Tänk i större banor och stirra dig inte blind på ett fåtal företag i branschen. Tänk utanför boxen i form av exempelvis konkurrenter eller leverantörer inom samma eller snarliknande branscher.

 

Lycka till!

 

P.S Passa på att maila mig under denna månad om du vill ha input på just din ”heta lista”. Jag kommer ge feedback på de tre första jobbsökare som anmäler sig – självklart behandlas din information konfidentiellt.

Relaterade inlägg

Om artikelförfattaren

Linda Billstrand – Arbetar som Rekryteringskonsult på HR-företaget Palm & Partners AB och förmedlar kompetens sedan 2005. Har en bakgrund inom såväl headhunting som rekrytering och bemanning. Arbetar ideellt med att föreläsa på gymnasieskolor om jobb- och karriärfrågor, driver bloggen Karriärhjälpen och har varit karriärcoach under två års tid i en lokal radiostation på måndagsmorgnar. Utsedd till årets BNI (Business Network International) Medlem i Skåne och Halland 2010. Utbildad personalvetare från Lunds Universitet samt inom Service Management.

"Linda made great efforts to recruit successful media sales persons in deepest recession. We were delighted, not only with her quality in service, but also with her positive attitude. Linda was a pleasure to work with and a breath of fresh air in everyday work"
Tommy Papp, Co-owner Radiokompaniet T&J AB

Hit vänder du dig för att få ut mer av Linda
Palm & Partners AB - HR bolaget där Linda är Rekryteringskonsult
Telefon: 0732005756

Kommentarer

  1. Publicerat 12 december, 2011

    Hej! Så tänker jag ochså i mitt jobbsökande. Exel-listan min är lång och det finns massormed anteckningar i den. Kul att fler ”fattat galoppen” och använder en bra metod. Idag börjar ännu en period av arbetslöshet för mej. Jag kör på och använder mej av personlig marknadsföring…finns bla på min blogg.

  2. Publicerat 14 december, 2011

    Hej.
    Jag håller med jag också!

    För den som vill ha en excellista att starta med så finns en här: http://soppapaenspik.com/2010/02/varsagod-en-loggbok/

    Väl mött!

Lämna gärna en kommentar

Dela med dig av tankar, känslor, erfarenheter, tips eller ytterligare information relaterat till vad du just har läst

 

Få rätt jobb ― snabbare!

Varsågod, denna är din!
Optimera ditt jobbsökande – så skapar du ett eget struktursystem för framgång!

FYLL I DIN E-POSTADRESS NEDAN så får du inte enbart denna gratisversion av eboken "Nytt Jobb". Du får också en snabbkurs på mejl i konsten att få jobb snabbare. Ur innehållet:

  • De förödande misstagen som 90 procent gör i jobbsökandet (men inte DU... länge till).
  • De 9 principerna för att få jobb snabbare
  • Hur du maxar dina chanser att bli utvald av rekryterarna, oavsett vilka meriter du har
Kristian

Starta direkt! Pdf:en får du direkt. Första avsnittet i mejlkursen kommer i morgon.

Vad beskriver bäst din situation?

Mejla mig pdf:en
gratis nu direkt
PS. Du är med i snabbkursen så länge som du själv önskar. Vill du hoppa av klickar du på en länk som finns i varje nytt kursavsnitt. Kursledare är Kristian Borglund (bilden), initiativtagare till NyttJobb-metoder.se och frilansande karriärredaktör på tidningen Metro
Vill du synas här?

Vi erbjuder plats för annonser i dessa annonsformat:

120 x 90 pixlar
120 x 60 pixlar
120 x 240 pixlar

Skicka ett mejl så får du mer information!

annons @ nyttjobb-metoder.se