Syna sömmarna på din blivande arbetsgivare innan du tar jobbet

Stephan Philipson
Publicerat 9 november, 2011

Du har säkert läst eller hört från en kompis att man ibland kan känna sig lurad och sviken av sin arbetsgivare efter det att anställningsavtalet är påskrivet. Allt verkade ju så himla bra.  Den nya arbetsgivaren gav ju löften om spännande och intressanta uppgifter som skulle följa med den nya anställningen.

 

Du kan  ”syna korten ” på din arbetsgivares hand för att undvika ett dyrbart misstag.

Här är några enkla och tänkvärda råd på hur du kan syna  din blivande arbetsgivare.

 

Hur du tar hjälp av internet 

Troligen har du hört och sett många idéer hur ”nätet” är öppet och synligt för alla. Där bland annat sociala medier är en oskyddad källa för information av alla möjliga slag. Där finns även den information du behöver , när du skall leta uppgifter om ditt blivande  företag.

 

Jag skall ge dig 3 snabba sökvägar som ger dig den bild du behöver över innan du skriver på ett anställningsavtal.

 

För att inte göra några tänkbara blivande företag irriterade tar jag mitt eget som exempel, Marknadsutveckling Stephan Philipson, och ger dig en vägledning vad det är för företag egentligen.

 

1. Använd Google

Vi börjar med en av de mest kända, Google.se. Här kan du med några snabba knapp tryck få fram hur väl känt företaget är på denna sökmotor. I sökrutan skriver Du, Marknadsutveckling Stephan Philipson (SPMU) ,på  ungefär 0,1 sekund har du ca 890 träffar på mitt företag.

 

Du kan sedan klicka dig fram och se i vilka situationer SPMU finns presenterat. Denna sökning ger dig en första bild över företaget. Information du sedan kan använda för att gå vidare i den riktning du tycker är intressant att följa.

 

2. Använd YouTube

Du har säkert kollat många roliga klipp som dina kompisar har sänt till dig via Facebook, mail eller andra kanaler som dina vänner kör med. Vi vet att Youtube just nu är den snabbast växande sökmotor på Internet.   Självklart skall du utnyttja denna möjlighet när du söker information om företaget.

Så hur ser det ut för Marknadsutveckling Stephan Philipson när du klickar i sökrutan.

Du får snabbt upp att företaget dyker upp i flera skiftande situationer. Uppgifter som du kan använda för att bilda dig en åsikt om vad och med vilka företaget har kopplingar till. En nog så intressant information att klicka sig vidare och undersöka.

 

3. Använd Facebook

En tämligen ny företeelse på Facebook är ”Företagssidor” där man kan klicka att man ”gillar” sidan. Det betyder enkelt att de som klickar i denna markering på något sätt tycker att ”Företaget” är intressant och tar del av den information som läggs ut via företagets sida. Om du med hjälp av din Facebook sida går in och söker på Marknadsutveckling Stephan Philipson får du ytterligare information hur företaget profilerar sig, samt vilka ”Gillare” som finns på sidan.

Kanske är det någon person som du känner bland ”Gillare”. Någon som kan ge dig mer information om företaget. Uppgifter som kan vara både spännande och intressanta.

Du har nu skaffat dig en bra bild över företaget. Nu lägger dessa uppgifter tillsammans med den information din arbetsgivare har lämnat tidigare till dig.

Pusslet som nu vuxit fram är förhoppningsvis den bild du fick från din blivande arbetsgivare. Om den inte stämmer har du möjlighet att ställa nya och utvecklande frågor. Frågor du fortfarande vill få svar på innan du skriver på ett avtal.

 

Vill du fortfarande ha jobbet?

Om du har tagit dig tid till att gå igenom min modell, är jag övertygad om att du har tagit fram en ”blottad och avklädd bild” av företaget du står i begrepp att söka arbete hos eller acceptera det nya anställningskontraktet. Den avgörande frågan du nu skall ställa dig är – ” Vill du fortfarande söka eller ta jobbet ”?

Relaterade inlägg

Om artikelförfattaren

Stephan Philipson – Jag är utbildare, lärare , konsult i företagsutveckling för små och medelstora företag , Marknads & PR Chef på CDI Dental AB

Stephan har lång erfarenhet och djup kunskap från ett långt och fortsatt framgångsrikt yrkesliv inom marknadsföring och försäljning. Han har dessutom medverkat i ett stort antal rekryteringsprocesser inom detta område.
Lars Narhed CEO CDI Dental AB

Medverkar i boken Stephan är en av dem som hjälper dig till nytt jobb i e-boken Nytt Jobb - Snabbare och enklare
Hit vänder du dig för att få ut mer av Stephan
Telefon: +46706979598

Lämna gärna en kommentar

Dela med dig av tankar, känslor, erfarenheter, tips eller ytterligare information relaterat till vad du just har läst

 

Få rätt jobb ― snabbare!

Varsågod, denna är din!
Syna sömmarna på din blivande arbetsgivare innan du tar jobbet

FYLL I DIN E-POSTADRESS NEDAN så får du inte enbart denna gratisversion av eboken "Nytt Jobb". Du får också en snabbkurs på mejl i konsten att få jobb snabbare. Ur innehållet:

  • De förödande misstagen som 90 procent gör i jobbsökandet (men inte DU... länge till).
  • De 9 principerna för att få jobb snabbare
  • Hur du maxar dina chanser att bli utvald av rekryterarna, oavsett vilka meriter du har
Kristian

Starta direkt! Pdf:en får du direkt. Första avsnittet i mejlkursen kommer i morgon.

Vad beskriver bäst din situation?

Mejla mig pdf:en
gratis nu direkt
PS. Du är med i snabbkursen så länge som du själv önskar. Vill du hoppa av klickar du på en länk som finns i varje nytt kursavsnitt. Kursledare är Kristian Borglund (bilden), initiativtagare till NyttJobb-metoder.se och frilansande karriärredaktör på tidningen Metro
Vill du synas här?

Vi erbjuder plats för annonser i dessa annonsformat:

120 x 90 pixlar
120 x 60 pixlar
120 x 240 pixlar

Skicka ett mejl så får du mer information!

annons @ nyttjobb-metoder.se