6 Enkla sätt att minska stress

Susanne Areschoug
Publicerat 19 april, 2012

Stress på arbetsplatsen är inte oundvikligt. Här är några enkla tekniker som hjälper dig att hålla nere din stress och därmed ge dig det inre lugn som du behöver  inför nya utmaningar, som t ex att söka nytt jobb.

Stress är en jobbig känsla och kan leda till huvudvärk, muskelspänningar, muskelvärk, bröstsmärtor, trötthet, magbesvär, sömnlöshet, ångest, rastlöshet, bristande motivation, brist på fokus, irritation, depression, ätstörningar, missbruk. …  och socialt tillbakadragande. Puh!

 

Lyckligtvis är stress inte oundvikligt, även i dagens ”alltid tillgängliga” och konkurrensutsatta värld. Här är sex tekniker som jag har plockat upp över åren och som jag försöker använda mig av.

 

1. Skapa en oas

Förr i tiden arbetade folk från 9 till 5. I dagens samhälle finns en outtalad press att arbeta (eller åtminstone finnas tillgänglig) under dygnets många timmar. Detta skapar givetvis massor av stress.

 

Ett väldigt enkelt sätt att minska denna stress är att stänga av datorn och mobilen, inte bara när du sover, men också en timme före och efter du sover.

Detta kräver disciplin, eftersom du förmodligen är van att kolla din e-post, dina sms och så vidare. Det kräver också att du har lite is i magen, eftersom det är lätt att tro att du måste finnas tillgänglig för dina kunder, din chef eller dina kollegor.  Det stämmer inte, så gör det bara!

 

2. Hitta ”gobitarna”

Att ha en alltför lång att göra-lista kan vara en stor källa till stress, eftersom det känns som om du aldrig slutför uppgifterna. Känslan blir lätt; varför ens försöka?
Kategorisera istället varje uppgift i svårighetsgrad (t ex lätt, medium, svår) och därefter de potentiella effekterna av uppgiften (t ex stora, medelstora, små). Du kommer förmodligen se att det finns ett antal uppgifter som både lätta och kommer att ha en stor inverkan. Gå på dessa gobitarna först. I de flesta fall kommer du uppnå 80 procent av dina mål genom att endast göra 20 procent av arbetet. Det tar bort pressen, och därigenom minskar stressen.

 

Som en extra bonus; ignorera de uppgifter som är svåra och som inte kommer att ha stor effekt ändå.

 

3. Se över din arbetsbörda

Orimliga förväntningar på vad du är kapabel att åstadkomma är en stor källa till stress, oavsett om dessa förväntningar kommer från dig, från din chef, eller från dina kunder.

Botemedlet för denna typ av stress är en dos av verklighet.

Titta på hur mycket tid du har att spendera, bedöm hur mycket arbete som behöver göras och utifrån det, vara realistisk om vad som egentligen kommer att bli gjort. Om du förväntas åstadkomma A, B, C och D, och det finns bara tid för att uppnå tre av de fyra besluta, eller tvinga din chef att besluta, vilka av de tre som du skall prioritera.

 

4. Stäng av nyheterna

Nyhetsmedia, liksom all form av underhållning, tjänar pengar på att producera starka känslor hos sin publik. Bortsett från nyheterna är dessa känslor nästan uteslutande negativa; ilska, rädsla, ångest, skräck och frustration.
Dessa känslor ger visserligen en tillfällig avkoppling från arbetets stress, men samtidigt lägger dem på mer stress. Att titta eller lyssna på nyheterna för att ”slappna av”, är som att ta en öl för att dämpa baksmällan, det gör bara saken värre på lång sikt.
Så när en nyhet gör dig arg eller upprörd, byta kanal eller klicka till en annan sida!

 

5. Koppla bort det okontrollerbara

Det finns alltid händelser som du helt enkelt inte kan kontrollera: ekonomi, trafik, politik, andras känslor, beslut kund, och så vidare.
Även om det kan vara bra att observera och förutsäga sådana händelser för att veta hur man ska reagerar på dem, är det dumt att fortsätta att fokusera på dem.
Att oroa dig över saker du inte kan kontrollera kommer inte att göra ett dugg skillnad vare sig på kort eller lång sikt. Det är slöseri med energi och extra stress du inte behöver. Ändra det som kan förändras och skaka av dig det du inte kan påverka.

 

6. Undvik Stressade Människor

Du kanske inte inser det, men din kropp är programmerad att spegla människorna omkring dig. Med andra ord kan du ”fånga” stress från andra människor.
Så även om det kanske inte är möjligt att undvika stressade människor hela tiden, bör du försöka, så långt som möjligt, att begränsa din kontakt med sådana människor, åtminstone tills du har fått bukt på din egen stress.

 

Hoppas denna läsning har gett dig något bra tips och hoppas att du kan hitta din oas i vardagen!

Relaterade inlägg

  • Inga relaterade inlägg

Om artikelförfattaren

Susanne Areschoug – Susanne är delägare och senior rekryteringskonsult på STAR Rekrytering och Utveckling AB, med många års erfarenhet av rekrytering i ett börsnoterat bolag. Hon har tidigare arbetat i olika roller på ledningsgruppsnivå och har god erfarenhet av affärsutveckling, projektledning och styrelsearbete. Susanne har en internationell civilekonomsutbildning från Göteborgs Handelshögskola och är certifierad i psykometrisk personlighetsbedömning.

Susanne stöttade mig som regionchef i rekryteringen av min ledningsgrupp. Hon var ett mycket viktigt bollplank och rådgivare under urvalsprocessen. Denna roll kunde hon lätta ta genom ett intresse för och en förmåga att sätta sig in i verksamheten som hon skulle stötta. Inte minst kulturen och de oskrivna koder som finns i en organisation. Genom detta fick jag en fantastisk möjlighet att bolla mina tankar och hitta rätt medarbetare som fungerar i såväl rollen som i relation till mig som chef. Resultatet blev sex lyckade rekryteringar som alla har bidragit till att bygga upp investeringsverksamheten i det nya Trafikverket.
Andreas Rydbo, Investeringschef Trafikverket Väst

Medverkar i boken Susanne är en av dem som hjälper dig till nytt jobb i e-boken Nytt Jobb - Snabbare och enklare
Hit vänder du dig för att få ut mer av Susanne

Kommentarer

  1. Amanda Quensel
    Publicerat 19 april, 2012

    Verkligen en bra och konkret översikt över hur man kan hantera stress! Jag ska sätta upp den väggen på mitt kontor. Och när det satt sig i ryggmärgen ska jag ta ner den. Tycker att du har gjort min dag! Jag tänker att stresshanterng är en livskunskap som man alltid har nytta av. Stort tack!

  2. Susanne Areschoug
    Publicerat 19 april, 2012

    Tack Amanda för din positiva feed-back!

    Klokt att sätta upp tänkvärda ord på väggen för att man ständigt skall påminna sig om att man själv kan påverka sin vardag. Precis som med idrott handlar det om träning och åter träning.

    Lycka till!

Lämna gärna en kommentar

Dela med dig av tankar, känslor, erfarenheter, tips eller ytterligare information relaterat till vad du just har läst

 

Få rätt jobb ― snabbare!

Varsågod, denna är din!
6 Enkla sätt att minska stress

FYLL I DIN E-POSTADRESS NEDAN så får du inte enbart denna gratisversion av eboken "Nytt Jobb". Du får också en snabbkurs på mejl i konsten att få jobb snabbare. Ur innehållet:

  • De förödande misstagen som 90 procent gör i jobbsökandet (men inte DU... länge till).
  • De 9 principerna för att få jobb snabbare
  • Hur du maxar dina chanser att bli utvald av rekryterarna, oavsett vilka meriter du har
Kristian

Starta direkt! Pdf:en får du direkt. Första avsnittet i mejlkursen kommer i morgon.

Vad beskriver bäst din situation?

Mejla mig pdf:en
gratis nu direkt
PS. Du är med i snabbkursen så länge som du själv önskar. Vill du hoppa av klickar du på en länk som finns i varje nytt kursavsnitt. Kursledare är Kristian Borglund (bilden), initiativtagare till NyttJobb-metoder.se och frilansande karriärredaktör på tidningen Metro
Vill du synas här?

Vi erbjuder plats för annonser i dessa annonsformat:

120 x 90 pixlar
120 x 60 pixlar
120 x 240 pixlar

Skicka ett mejl så får du mer information!

annons @ nyttjobb-metoder.se