11 steg till bättre självförtroende

Susanne Areschoug
Publicerat 18 maj, 2012

En av de vanligaste sakerna som håller människor tillbaka från att fullfölja sina drömmar är rädslan för att misslyckas. Det grundar sig i avsaknaden av självförtroende men det finns sätt att övervinna denna rädsla.

Genom att utveckla ditt självförtroende och din tro på din egen inneboende förmåga så kommer du lättare att uppmärksamma och ta till dig de möjligheter som dyker upp, men som kanske hittills har gått obemärkta förbi. Du kommer också att ha styrka och inre övertygelse som är nödvändig för att övervinna det oundvikliga fallgropar och hinder som ständigt kommer att kastas på dig.

Här är stegen som kan höja ditt självförtroende. 

1. Sträck på dig

Att sjunka ihop som en hösäck kan få vem som helst att tappa allt självförtroende. Vissa menar på att personer har en ihopdragen hållning just på grund att de har dåligt självförtroende medans andra menar att man får sämre självförtroende just av en dålig hållning. Vart kommer först, hönen eller ägget? Testa själv så får du se. Sträck på dig och du kommer att märka skillnad direkt! En parentes är också att vi upplever personer som är raka i ryggen och som sträcker på sig som mer attraktiva.

 

2. Kunskap ger bättre självförtroende

Att vara påläst och kunna en sak riktigt bra är ett strålande sätt att få ökat självförtroende. Du kan göra detta genom att läsa böcker, studera den oändliga informationskällan internet och umgås med människor som redan har gjort det du vill uppnå.

 

3. Gör något du har skjutit på en längre tid

Vad har du på din ”att göra-lista” som suttit där länge? Gör det direkt, ja nu! Detta kommer garanterat att öka ditt självförtroende och det kan starta en positiv spiral som får dig att utföra allt annat mycket snabbare och med bättre resultat. Du hamnar i ett ”flow”!

 

4. Fräscha till dig och klä upp dig

Om du känner dig fräsch och klär dig fint så kommer du att må bra. Du kommer att känna dig mer framgångsrik och redo att tackla världen. Tänk efter hur du brukar känna dig när du gjort dig i ordning inför en fest eller liknande tillställning, där du lagt extra tid på att göra dig i ordning. Det brukas kännas bra, eller hur? Du behöver självklart inte lägga så mycket tid och du behöver inte heller köpa en massa nya dyra kläder. Jag hörde en gång om en säljare som tog på sig kostymen varje gång han skulle avsluta en viktig kund, trots att han sålde över telefon. Han gjorde alltid likadant så jag antar att det funkade utmärkt!

 

5. Fokusera på lösningar

Är du en person som ser möjligheter över allt eller ser du problem? Om du tillhör de sistnämnda, försök då att ändra på detta snarast. Att fokusera på lösningar istället för problem är ett mycket effektivt sätt att öka ditt självförtroende och få mer bra saker uträttat i ditt liv.

 

Det finns alltid en lösning och ofta är den enkel att utföra. Kanske så enkel att du inte tror att det är någon mening att göra den…

 

6. Döda dina negativa tankar

Du måste lära sig att bli medveten om ditt prat med dig själv, alltså de tankar du tänker om dig själv och om vad du gör. Många av oss tänker ofta saker som ”det klarar jag inte”. Försök att ändra ditt tankemönster och ändra det till ”jag ska göra mitt bästa”, ”jag kan fixa det och skulle det inte gå så är det inte hela världen ändå”. Ett bra sätt att skifta tankarna är att innan du lägger dig på kvällen, så skriver du ner fem positiva saker som hänt under dagen. Det kan vara enkla saker som att du utförde en uppgift effektivt eller att du fick någon att skratta eller må bra. Positiva tankar föder nya liknande tankar.

 

7. Var medveten om rädslan men gör det ändå!

Om du möter rädslan och gör det du är rädd för, så försvinner ofta rädslan. Om det inte sker den första gången kommer det nästan säkert att ske den andra, tredje eller fjärde gången. När du gör detta så visar du ditt undermedvetna att inget allvarligt eller livshotande inträffade, vilket gör att ditt självförtroende kommer att bli bättre samtidigt som rädslan försvinner.

 

8. Förbered dig

Det är svårt att ha självförtroende inför en uppgift om du inte tror att du kommer göra bra ifrån dig. Ta bort den känslan genom att förbereda dig så mycket som möjligt. Läs på och träna, om och om igen.

 

9. Sätt ett litet mål och uppnå det

Folk gör ofta misstaget att sikta för högt och sedan när de misslyckas (läs: ger upp för tidigt), så blir de avskräckta; det tog helt enkelt för lång tid att nå dit. Sätt hellre en målsättning till något som du vet att du kan uppnå, och sedan utför du det. Detta kommer att få dig att må bra och desto fler små mål och uppgifter du utför, desto bättre självförtroende kommer du att få och desto lättare blir det att utföra ännu svårare och mer utmanande saker.

 

10. Bli en person som gör det du säger du ska göra

Vidta åtgärder när du lovar att vidta åtgärder. Fullfölj dina planer även om det inledningsvis inte ser ut som det finns någon väg framåt. Det betyder inte att vara oflexibel då det naturligtvis kommer att finnas tillfällen då du behöver kompromissa för att ändra dina mål och planer, men har du en klar vision så kommer garanterat en ny väg att visa sig. Om du däremot ger upp kommer det att skada ditt självförtroende. En viktig punkt att komma ihåg är att det inte finns något som heter misslyckande – du misslyckas bara när du ger upp! Samtidigt finns det få saker som höjer självförtroendet mer än när man slutför en uppgift och lyckas med sin målsättning, oavsett hur stor eller liten uppgiften är. En enkel sak som att städa undan på skrivbordet kan leda till bättre självförtroende som i sin tur kanske leder till en ny kund eller något annat positivt resultat.

 

11. Motionera

Jösses, ja denna verkar komma med på de flesta listor nu för tiden. Men det är av en anledning och om jag skulle hoppa över den på denna listan så skulle jag göra dig en björntjänst. Motion är en av de bästa, ja kanske det allra bästa sättet att få ökat självförtroende.Motion leder ju även till så mycket mer positivt än så och ofta är det väl så – att de saker man skjuter på mest är de som ger bäst resultat när man väl ta tag i dem och utför dem. Allt du behöver göra är att ta en promenad ett par, tre gånger i veckan och du kommer att se vilken skillnad det gör. Om du gör detta till en vana så kommer hela ditt liv att förbättras på de flesta områdena! Det är en garanti. ;-)

 

Bättre självförtroende är kanske inget du kan träna upp över en dag men ger du det tid och jobbar med punkterna ovan så kommer du garanterat att märka skillnad. Och kanske mycket fortare än du trodde var möjligt. Mitt förslag är att du börjar med en punkt och när du behärskar den så tar du nästa.

Lycka till!

Relaterade inlägg

Om artikelförfattaren

Susanne Areschoug – Susanne är delägare och senior rekryteringskonsult på STAR Rekrytering och Utveckling AB, med många års erfarenhet av rekrytering i ett börsnoterat bolag. Hon har tidigare arbetat i olika roller på ledningsgruppsnivå och har god erfarenhet av affärsutveckling, projektledning och styrelsearbete. Susanne har en internationell civilekonomsutbildning från Göteborgs Handelshögskola och är certifierad i psykometrisk personlighetsbedömning.

Susanne stöttade mig som regionchef i rekryteringen av min ledningsgrupp. Hon var ett mycket viktigt bollplank och rådgivare under urvalsprocessen. Denna roll kunde hon lätta ta genom ett intresse för och en förmåga att sätta sig in i verksamheten som hon skulle stötta. Inte minst kulturen och de oskrivna koder som finns i en organisation. Genom detta fick jag en fantastisk möjlighet att bolla mina tankar och hitta rätt medarbetare som fungerar i såväl rollen som i relation till mig som chef. Resultatet blev sex lyckade rekryteringar som alla har bidragit till att bygga upp investeringsverksamheten i det nya Trafikverket.
Andreas Rydbo, Investeringschef Trafikverket Väst

Medverkar i boken Susanne är en av dem som hjälper dig till nytt jobb i e-boken Nytt Jobb - Snabbare och enklare
Hit vänder du dig för att få ut mer av Susanne

Kommentarer

  1. språkpolis
    Publicerat 26 november, 2012

    Din artikel hade verkat mer professionell om den inte hade innehållit s k dålig svenska.

    ”Medans” är exempel på det. Det skrives medan, även om du kanske säger medans.

Besvara denna kommentaren

Dela med dig av tankar, känslor, erfarenheter, tips eller ytterligare information relaterat till vad du just har läst

 

Få rätt jobb ― snabbare!

Varsågod, denna är din!
11 steg till bättre självförtroende

FYLL I DIN E-POSTADRESS NEDAN så får du inte enbart denna gratisversion av eboken "Nytt Jobb". Du får också en snabbkurs på mejl i konsten att få jobb snabbare. Ur innehållet:

  • De förödande misstagen som 90 procent gör i jobbsökandet (men inte DU... länge till).
  • De 9 principerna för att få jobb snabbare
  • Hur du maxar dina chanser att bli utvald av rekryterarna, oavsett vilka meriter du har
Kristian

Starta direkt! Pdf:en får du direkt. Första avsnittet i mejlkursen kommer i morgon.

Vad beskriver bäst din situation?

Mejla mig pdf:en
gratis nu direkt
PS. Du är med i snabbkursen så länge som du själv önskar. Vill du hoppa av klickar du på en länk som finns i varje nytt kursavsnitt. Kursledare är Kristian Borglund (bilden), initiativtagare till NyttJobb-metoder.se och frilansande karriärredaktör på tidningen Metro
Vill du synas här?

Vi erbjuder plats för annonser i dessa annonsformat:

120 x 90 pixlar
120 x 60 pixlar
120 x 240 pixlar

Skicka ett mejl så får du mer information!

annons @ nyttjobb-metoder.se